Shri Sainath Stavana
Manjari
॥ॐ श्री
गणेशाय नमः॥
Om Shri Ganeshaaya
Namah
॥ॐ श्री सांईनाथाय नमः॥
Om Shri Sai Nathaaya Namah
॥ॐ श्री सांईनाथाय नमः॥
Om Shri Sai Nathaaya Namah
(Prayers
to Shri Ganapathi)
मयूरेश्वर जय सर्वाधार।
सर्व साक्षी हे
गौरिकुमार।
अचिन्त्य सरूप हे लंबोदर। रक्षा करो मम,सिद्धेश्वर॥1॥
अचिन्त्य सरूप हे लंबोदर। रक्षा करो मम,सिद्धेश्वर॥1॥
Mayureshwar
Jai SarvaaDhaar, Sarva saaKShi hey GauriKumar
Achinthya
swaroop hey Lambhodhar, Rakshaa Karoo mama sidheShwar (1)
Victory to Mayureshwar (the
lord Muruga on the peacock), the holder & supporter of the universe, the
dependable one.
Son of Gauri, the omniscient
(having complete or unlimited knowledge,
awareness, understanding; perceiving all things)
The inconceivable (beyond
comprehension) Lord with a large, bulging-belly
Protect (guard/save) me, Shri GANAPATI (leader of the Ganaas)
….1
सकल गुणों का तूं
है स्वामी। गण्पति
तूं है अन्तरयामी।
अखिल शास्त्र गाते तव महिमा। भालचन्द्र मंगल गज वदना॥2॥
You are the first and foremost of all the Ganas'
अखिल शास्त्र गाते तव महिमा। भालचन्द्र मंगल गज वदना॥2॥
You are the first and foremost of all the Ganas'
and of all the deities;
Therefore, you are called "GANESHA"2
You are acknowledged by all the "SHASTRAS"
[sacred books]
You of sacred countenance, oh,
BHALACHANDRA! .2
1. A term for certain troops of interior deities
considered as Shiva's attendants,
and under the especial superintendence of GANESHA.
2. A name formed by the combination of JU
and Be i.e. Lord.
माँ शारदे वाग विलासनी। शब्द-स्रष्टि की अखिल स्वामिनी।
जगज्जननी तव शक्ति अपार। तुझसे अखिल जगत व्यवहार॥3॥
Oh, SHARADA,Goddess of Speech !
You are the mistress of the realm of words;
Because of your existence,
All wordily transactions are carried
on.
….3
कवियों की तूं शक्ति प्रदात्री। सारे जग की भूषण दात्री।
तेरे चरणों के हम बंदे। नमो नमो माता जगदम्बे॥4॥
You are the deity revered by all authors;
You are eternally the pride of this nation;
Your infinite power prevails everywhere.
I bow to you, JAGADAMBE.
….4
पूर्ण ब्रह्म हे सन्त सहारे। पंढ़रीनाथ रूप तुम धारे।
करूणासिंधु जय दयानिधान। पांढ़ुरंग नरसिंह भगवान॥5॥
You are the Supreme Spirit and beloved of the saints !
incarnation in human form of PANDHARIRAYA
You are the ocean of kindness and infinite compassion;
Oh Pandurang Narahari
!
सारे जग का सूत्रधार तूं। इस संस्रति का सुराधार तूं।
करते शास्त्र तुम्हारा चिंतन। तत् स्वरूप में रमते निशदिन॥6॥
You, who control the world like a puppeteer with his strings,
सारे जग का सूत्रधार तूं। इस संस्रति का सुराधार तूं।
करते शास्त्र तुम्हारा चिंतन। तत् स्वरूप में रमते निशदिन॥6॥
You, who control the world like a puppeteer with his strings,
You are omnipresent.
All the sciences and scared books are still delving
To plumb the essence of your
nature.
….6
जो केवल पोथी के ज्ञानी । नहीं पाते तुझको वे प्राणी।
बुद्धिहीन प्रगटाये वाणी। व्यर्थ विवाद करें अज्ञानी॥7॥
Those who are pedagogues,
To them, you are not revealed, Oh CHAKRAPANI ;
All those foolish people
Only indulge in the jugglery of
words.
….7
तुझको जानते सच्चे संत। पाये नहीं कोई भी अंत।
पद-पंकज में विनत प्रणाम। जयति-जयति शिरडी घनश्याम॥8॥
Only the saints understand you
Others remain baffled.
To you, My obeisance.
Respectful and with my whole body
prostrate in veneration before you
….8
पंचवक्त्र शिवशंकर जय हो। प्रलयंकर अभ्यंकर जय हो।
जय नीलकण्ठ हे दिगंबर। पशुपतिनाठ के प्रणव स्वरा॥9॥
Oh, you five - headed SHANKARA,
Oh, you wearer of garland of skulls,
Oh, you blue - throat DIGAMBARA,
Oh, you BRAHAMRUPA PASHUPATI !
….9
ह्रदय से जपता जो तव नाम। उसके होते पूर्ण सब काम।
सांई नाम महा सुखदाई। महिमा व्यापक जग में छाई॥10॥
One who recites your name all the time,
His worldly adversities are immediately dissolved
Such is, oh DHURGATI,
The power of your
name.
….10
पदारविन्द में करूं प्रणाम। स्तोत्र लिखूं प्रभु तेरे नाम।
आशीष वर्षा करो नाथ हे । जगतपति हे भोलेनाथ हे॥11॥
With obeisance at your feet,
I am writing this poem of praise;
Help me always to complete this mission,
Oh, you NILAKANTHA - the blue - throat-ed
one!
….11
दत्तात्रेय को करूं प्रणाम। विष्णु नारायण जो सुखधाम।
तुकाराम से सन्तजनों को। प्रणाम शत शत भक्तजनों को॥12॥
Now, let me bow to the son of Aarati (DATTATREYA),
To the family deity of Indira (VISHNU)
To Tukaram and all other saints;
So, also, to all the devotees.
…..12
जयति-जयति जय जय सांई नाथ हे। रक्षक तूं ही दीनदयाल हे।
मुझको कर दो प्रभु सनाथ। शरणागत हूं तेरे द्वार हे॥13॥
Hail, hail to you, Sainath,
Redeemer of sinners and merciful one !
I lay my head down at your feet;
Now give me your protection
….13
तूं है पूर्ण ब्रह्म भगवान। विष्णु पुरूषोत्तम तूं सुखधाम।
उमापति शिव तूं निष्काम। था दहन किया नाथ ने काम॥14॥
You are the whole world, the abode of bliss:
You, yourself , are Vishnu, the paragon among men;
One whose wife is Uma !
You are also that enemy of Cupid3
….14
नराकार तूं तूं है परमेश्वर। ज्ञान-गगन का अहो दिवाकर।
दयासिंधु तूं करूणा-आकर। दलन-रोग भव-मूल सुधाकर॥15॥
You are God in human form !
You are the sun in the sky of knowledge!
You are the ocean of kindness!
You are the anti - dote for worldly
maladies!
….15
निर्धन जन का चिन्तामणि तूं। भक्त-काज हित सुरसुरि जम तूं।
भवसागर हित नौका तूं है। निराश्रितों का आश्रय तूं है॥16॥
You are the CHINTAMANI of the poor and the down - trodden !
You are the divine purifier (Ganges river ) for your
devotees!
You are a raft for those drowning in worldliness!
You are the refuge of the
timid.
….16
जग-कारण तूं आदि विधाता। विमलभाव चैतन्य प्रदाता।
दीनबंधु करूणानिधि ताता। क्रीङा तेरी अदभुत दाता॥17॥
You are the very cause of this creation!
That which is pure CHAITANYA !
You are that Oh, very treasure of compassion,
The universe is only one of your
LILAS.
….17
तूं है अजन्मा जग निर्माता। तूं मृत्युंजय काल-विजेता।
एक मात्र तूं ज्ञेय-तत्व है। सत्य-शोध से रहे प्राप्य है॥18॥
You are not born!
Death also does not affect you!
This is the final conclusion
Which one arrives at, after a thoughtful
search.
….18
जो अज्ञानी जग के वासी। जन्म-मरण कारा-ग्रहवासी।
जन्म-मरण के आप पार है। विभु निरंजन जगदाधार है॥19॥
Birth and death,
These concepts are born of ignorance!
From both you are free
Oh, Lord of
course!
….19
निर्झर से जल जैसा आये। पूर्वकाल से रहा समाये।
स्वयं उमंगित होकर आये। जिसने खुद है स्त्रोत बहायें॥20॥
If water appears as a spring,
Does it imply that its source is there?
It existed already, full and flush,
Merely sprang up from within the
earth.
….20
शिला छिद्र से ज्यों बह निकला। निर्झर उसको नाम मिल गया।
झर-झर कर निर्झर बन छाया। मिथ्या स्वत्व छिद्र से पाया॥21॥
Water that springs up in a hallow
Is ,therefore, so described or named;
A "spring becomes its proper name
Without the water, it is only a
hallow.
….21
कभी भरा और कभी सूखता। जल निस्संग इसे नकारता।
चिद्र शून्य को सलिल न माने। छिद्र किन्तु अभिमान बखाने॥22॥
भ्रमवश छिद्र समझता जीवन। जल न हो तो कहाँ है जीवन।
दया पात्र है छिद्र विचार। दम्भ व्यर्थ उसने यों धारा॥23॥
To spring up and to dry up and disappear,
This is not the nature of water:
Because the water of the spring
Has no importance for the hallow it
fills.
It is only the hallow that is mistakenly proud
Of itself, rather than the water that filled it.
Therefore, when the water dries up
The hollow becomes
impoverished.
....23
यह नरदेह छिद्र सम भाई। चेतन सलिल शुद्ध स्थायी।
छिद्र असंख्य हुआ करते हैं। जलकण वही रहा करते हैं॥24॥
The human body is really like the hallow water bed;
The spirit (pure energy) is like the pure clean
water of the spring; Although there are innumerable such hallows
The essence is the same in
everyone. ....24
अतः नाथ हे परम दयाघन। अज्ञान नग का करने वेधन।
वग्र अस्त्र करते कर धारण। लीला सब भक्तों के कारण॥25॥
Therefore, you, who are without a beginning,
अतः नाथ हे परम दयाघन। अज्ञान नग का करने वेधन।
वग्र अस्त्र करते कर धारण। लीला सब भक्तों के कारण॥25॥
Therefore, you, who are without a beginning,
I say to you, merciful one,
To destroy the mountain of ignorance
Please become the thunderbolt of
Indra
....25
जङत छिद्र कितने है सारे। भरे जगत में जैसे तारे।
गत हुये वर्तमान अभी हैं। युग भविष्य के भीज अभी हैं॥26॥
Until now, such hollows (beings)
Have existed in large numbers, on this earth.
Many more exist even now,
And, in the future, as the goes by, many more will
come ...26
भिन्न-भिन्न ये छिद्र सभी है। भिन्न-भिन्न सब नाम गति है।
पृथक-पृथक इनकी पहचान। जग में कोई नहीं अनजान॥27॥
Each such hollow (being)
Is given a separate and different name and appearance;
That is how in this world, They are
identified.
...27
चेतन छिद्रों से ऊपर है। "मैं तूं" अन्तर नहीं उचित है।
जहां द्वैत का लेश नहीं है।सत्य चेतना व्याप रही है॥28॥
Therefore, to distinguish that spirit
In terms of "you and me" is not proper;
Because. as there is no duality
That itself is most surely,
the Spirit
….28
चेतना का व्यापक विस्तार। हुआ अससे पूरित संसार।
"तेरा मेरा" भेद अविचार। परम त्याज्य है बाह्य विकार॥29॥
And, since the Spirit
Truly encompasses the whole world,
Then, the "you and me" the duality
concept,
How can it possibly be
entertained?
....29
मेघ गर्भ में निहित सलिल जो। जङतः निर्मल नहीं भिन्न सो।
धरती तल पर जब वह आता। भेद-विभेद तभी उपजाता॥30॥
Water latent in the clouds
Is all the same;
But when it descends upon the earth,
It assumes different forms4
….30
4.Examples brooks river springs, lakes etc.
जो गोद में गिर जाता है। वह गोदावरी बन जाता है।
जो नाले में गिर जाता है। वह अपवित्र कहला जाता है॥31॥
That which falls in the Godavari bed
Is known as the (sacred) River Godavari;
That which falls into a well
Does not have the same worthiness of
prestige.
….31
सन्त रूप गोदावरी निर्मल। तुम उसके पाव अविरल जल।
हम नाले के सलिल मलिनतम। भेद यही दोनों में केवल॥32॥
Saints are the river Godavari,
And, you are the water in it
We are the puddles , wells and lakes;
That is the difference between
us.
….32
करने जीवन स्वयं कृतार्थ। शरण तुम्हारी आये नाथ।
कर जोरे हम शीश झुकाते। पावन प्रभु पर बलि-बलि जाते॥33॥
For the fulfillment of our lives
We must surrender to you,
Always, with folded hands,
Because you are the embodiments of
piety.
…33
पात्र-मात्र से है पावनता। गोदा-जल की अति निर्मलता।
सलिल सर्वत्र तो एक समान। कहीं न दिखता भिन्न प्रणाम॥34॥
It is due to its water -bed
That the waters of Godavari have become holy;
Considered merely as water,
I's the same everywhere
everywhere.
….34
गोदावरी का जो जलपात्र। कैसे पावन हुआ वह पात्र।
उसके पीछे मर्म एक है। गुणः दोष आधार नेक है॥35॥
The bed of Godavari
That is considered as truly sacred,
Owes all its sanctity
To the quality of the land through which it flows
….35
मेघ-गर्भ से जो जल आता। बदल नहीं वह भू-कण पाता।
वही कहलाता है भू-भाग। गोदावरी जल पुण्य-सुभाग॥36॥
The water latent in the clouds
Does not alter that part of the earth on which it
falls;
Yet, that very part of the earth
Is called Godavari (or pure) by the scholars
of the scared books.
….36
वन्य भूमि पर गिरा मेघ जो। यद्यपि गुण में रहे एक जो।
निन्दित बना वही कटुखारा। गया भाग्य से वह धिक्कारा॥37॥
Where the water has fallen elsewhere,
It has acquired the qualities of the soil of those
places;
Contaminated, bitter salty it becomes
Though. originally sweet
….37
सदगुरू प्रिय पावन हैं कितने। षड्रिपुओं के जीता जिनने।
अति पुनीत है गुरू की छाया। शिरडी सन्त नाम शुभ पाया॥38॥
Same is the case with you, oh, GURURAYA,
In whom there is no impurity of the six - vices5
To that holy form
This title, "Saint " is
befitting.
….38
5. These are lust, anger, greed, desire, ego, envy.
अतः सन्त गोदावरी ज्यों है। अति प्रिय हित भक्तों के त्यों हैं।
प्राणी मात्र के प्राणाधार। मानव धर्म अवयं साकार॥39॥
Therefore, saints are Godavari
so full of grace:
Amongst all the beings
Your place is the
highest!
….39
जग निर्माण हुआ है जब से। पुण्यधार सुरसरिता तब से।
सतत प्रवाहित अविरल जल से। रुद्धित किंचित हुआ न तल है॥40॥
From the beginning of creation
Godavari has been in existence;
It has been full of water
And it has never lacked it till
today.
….40
सिया लखन संग राम पधारे। गोदावरी के पुण्य किनारे।
युग अतीत वह बीत गया है। सलिल वही क्या शेष रहा है॥41॥
Look, the enemy of RAVAN6
Came to the banks of the Godavari
But it's water has flowed
And the water at present is not the same as old
water. ….41
जल का पात्र वहीं का वह है। जलधि समाया पूर्व सलिल है।
पावनता तब से है वैसी। पात्र पुरातन युग के जैसी॥42॥
The bed alone remains the same.
The waters have flowed into the ocean,
The sanctity is eternal
Of the river - bed, to this
day.
….42
6. i.e. Rama
पूरव सलिल जाता है ज्यों ही। नूतन जल आता है त्यों ही।
इसी भाँति अवतार रीति है। युग-युग में होती प्रतीत है॥43॥
Each year,
The old waters go and the new
Flow into the river bed;
It's the law, as you
know.
….43
बहु शताब्दियाँ संवत् सर यों। उन शतकों में सन्त प्रवर ज्यों।
हो सलिल सरिस सन्त साकार। ऊर्मिविभूतियां अपरंपार॥44॥
A century is like a year
The sages of that century
Are like the flowing waters
While the great souls are like the waves on the
water. ….44
सुरसरिता ज्यों सन्त सु-धारा। आदि महायुग ले अवतार।
सनक सनन्दन सनत कुमार। सन्त वृन्द ज्यों बाढ़ अपारा॥45॥
Of these saints who are like Godavari,
सुरसरिता ज्यों सन्त सु-धारा। आदि महायुग ले अवतार।
सनक सनन्दन सनत कुमार। सन्त वृन्द ज्यों बाढ़ अपारा॥45॥
Of these saints who are like Godavari,
In the early centuries,
There was a great flood
Of SANAT - SANAK - SANANDAN.7
….45
7. Three sons of Brahmadev who were born of his own
mental conception.
नारद तुम्बर पुनः पधारे। ध्रुव प्रहलाद बली तन धारे।
शबरी अंगद नल हनुमान। गोप गोपिका बिदुर महाना॥46॥
Followed by NARADA and TUMBER8
DHRUVA, PRAHLAD, powerful king BALI,
SHABARI,9ANGAD, 10 VAYUKUMAR11,
VIDUR 12, GOPE - GOPIKA13
….46
सन्त सुसरिता बढ़ती जाती। शत-शत धारा जलधि समाती।
बाढ़ें बहु यों युग-युग आती वर्णन नहीं वाणी कर पाती॥47॥
Thus ,many came the present time
In each of the centuries in the past,
The floods came repeatedly,
which I am unable to
recount.
….47
सन्त रूप गोदावरी तट पर। कलियुग के नव मध्य प्रहर पर।
भक्ति-बाढ़ लेकर तुम आये। 'सांईनाथ" सुनाम तुम कहाये॥48॥
In this present century,
The sacred Godavari
Has for certain flooded this land
In your form, Oh ,
Sainath!
….48
चरण कमल द्वय दिव्य ललाम। प्रभु स्वीकारों विनत प्रणाम।
अवगुण प्रभु हैं अनगिन मेरे। चित न धरों प्रभु दोष घनेरे॥49॥
Therefore at your divine feet
I make obeisance;
Maharaja, of my faults
Take no notice, I
plead.
….49
8. A devotee of God with the face of a horse.
9. A Bil woman , a devotee of Shri Rama.
10. Son of Valli 11. Hanuman 12. Pandavas' Uncle.
13. The dairy lads and maids, companions of
Shrikrishna.
मैं अज्ञानी पहित पुरातन। पापी दल का परम शिरोमणी।
सच में कुटिल महाखलकामी। मत ठुकराओं अन्तरयामी॥50॥
I am a poor, wretched, ignorant man,
The greatest of sinners;
Ridden with vices,
But do not cast me off!
….50
दोषी कैसा भी हो लोहा। पारस स्वर्ण बनाता चोखा।
नाला मल से भरा अपावन। सुरसरिता करती है पावन॥51॥
The inherent defects of iron
Are ignored by "parisa"14
The small streams of the village, Lendi and Ongol
Are not rejected by the
Godavari.
….51
मेरा मन अति कलुष भरा है। नाथ ह्रदय अति दया भरा है।
कृपाद्रष्टि से निर्मल कर दें। झोली मेरी प्रभुवर भर दें॥52॥
I am full of vices within.
By your merciful glance.
Do, do quickly destroy them.
This, only, is the plea of
"DAS"
….52
पासस का संग
जब मिल जाता।
लोह सुवर्ण यदि
नहीं बन पाता।
तब तो दोषी पारस होता। विरद वही अपना है खोता॥53॥
It after coming in contact with the the 'parisa"!
तब तो दोषी पारस होता। विरद वही अपना है खोता॥53॥
It after coming in contact with the the 'parisa"!
The iron"s inherent defects
Do not change GURUVARA,
Then, it is to the discredit of the
"parisa"!
….53
14. Imaginary stone that turns iron into gold
पापी रहा यदि प्रभु तव दास। होता आपका ही उपहास।
प्रभु तुम पारस,मैं हूँ लोहा। राखो तुम ही अपनी शोभा॥54॥
पापी रहा यदि प्रभु तव दास। होता आपका ही उपहास।
प्रभु तुम पारस,मैं हूँ लोहा। राखो तुम ही अपनी शोभा॥54॥
Don't let me be a sinner
Don't belittle yourself;
Look ,you are 'parisa',I am the iron;
My discharge is your concern too.
A child always commits
mistakes,
….54
अपराध करे बालक अज्ञान। क्रोध न करती जननी महान।
हो प्रभु प्रेम पूर्ण तुम माता। कृपाप्रसाद दीजियें दाता॥55॥
But a mother does not scold;
Remembering this,
Grant me your
grace.
….55
सदगुरू सांई हे प्रभु मेरे। कल्पवृक्ष तुम करूणा प्रेरे।
भवसागर में मेरी नैया। तूं ही भगवान पार करैया॥56॥
Oh, Sadguru Sainath,
You are my "KALPATARU"!15
You are the means for crossing this worldly ocean,
You alone are so -
undoubtedly.
….56
You are "KAMADHENU"!16
You are "CHINTAMANI"!17
कामधेनू सम तूं चिन्ता मणि।ज्ञान-गगन का तूं है दिनमणि।
सर्व गुणों का तूं है आकार। शिरडी पावन स्वर्ग धरा पर॥57॥
You are the sun in the sky of knowledge.
You are great mine of virtues !
Oh,you are the ladder to heaven
!
….57
15. Wish - fulfilling tree. 16. Cow yielding all
desires.
17. Gem giving whatever is desired.
पुण्यधाम है अतिशय पावन। शान्तिमूर्ति हैं चिदानन्दघन।
पूर्ण ब्रम्ह तुम प्रणव रूप हें। भेदरहित तुम ज्ञानसूर्य हें॥58॥
Oh, pious, purest one,
Oh, embodiment of peace and bliss,
Oh the supreme self,
Oh the non-dual one, the ocean of
knowledge;
….58
विज्ञानमूर्ति
अहो पुरूषोत्तम। क्षमा
शान्ति के परम
निकेतन।
भक्त वृन्द के उर अभिराम। हों प्रसन्न प्रभु पूरण काम॥59॥
Oh, incarnation of the supreme wisdom, the best among men,
भक्त वृन्द के उर अभिराम। हों प्रसन्न प्रभु पूरण काम॥59॥
Oh, incarnation of the supreme wisdom, the best among men,
Oh, abode of forgiveness and peace,
Oh, refuge of devotees,
Bless me, bless me
!
….59
सदगुरू नाथ मछिन्दर तूं है। योगी राज जालन्धर तूं है।
निवृत्तिनाथ ज्ञानेश्वर तूं हैं। कबीर एकनाथ प्रभु तूं है॥60॥
You are the Sadguru MACHINDER18
You are the Mahatma JALANDER19
You are NIVARTINATH, DNYANESHWAR,
KABIR, SHEIK MOHAMMED, EKNATH you
are.
….60
सावता बोधला भी तूं है। रामदास समर्थ प्रभु तूं है।
माणिक प्रभु शुभ सन्त सुख तूं। तुकाराम हे सांई प्रभु तूं॥61॥
You are BODHLA 20 You are SAVATAMALI,
You are truly RAMDAS
You are TUKARAM Sainath,
You are SAKHA 21 You are MANIKPARABHU22
….61
18. The great founder of nath Panth. 20. Mankogi
Bodhale of Dhamangaon.
21. SAKHaram Maharaj of Loni. 22. Saint from Humanabad.
आपने धारे ये अवतार। तत्वतः एक भिन्न आकार।
रहस्य आपका अगम अपार। जाति-पाँति के प्रभो उस पार॥62॥
Your present manifestation,
And your manifold nature
are really difficult to understand !
The knowledge about your caste and creed
You do not reveal to
anybody.
….62
कोई यवन तुम्हें बतलाता। कोई ब्राह्मण तुम्हें जतलाता।
कृष्ण चरित की महिमा जैसी। लीला की है तुमने तैसी॥63॥
Some say you are a Muslim,
Some say you are Brahmin.
Thus like Krushana,
You too, are
inscrutable!
….63
गोपीयां कहतीं कृष्ण कन्हैया। कहे 'लाडले' यशुमति मैया।
कोई कहें उन्हें गोपाल। गिरिधर यदूभूषण नंदलाल॥64॥
Having observed SHRI KRISHNA,
Different people called him by various names.
Some call him 'YADU BUSHAN'
Some call him a
cowherd.
….64
YASHODA23called him a darling
कहें बंशीधर कोई ग्वाल। देखे कंस कृष्ण में काल।
सखा उद्धव के प्रिय भगवान। गुरूवत अर्जुन केशव जान॥65॥
KANSA 24called him the great evil.
UDDHAV 25called him beloved,
ARJUN called him
Omniscient.
….65
23. Shrikrishna's foster mother. 24. Krishna's
uncle.25. krishna's devotee.
ह्रदय भाव जिसके हो जैसे। सदगुरू को देखे वह वैसा।
प्रभु तुम अटल रहे हो ऐसे। शिरडी थल में ध्रुव सम बैठे॥66॥
Thus oh GURUVARA ,To you
According to each person's conclusion
Based on his mental attitude,
Names are give ,by
them.
….66
रहा मस्जिद प्रभु का आवास। तव छिद्रहीन कर्ण आभास।
मुस्लिम करते लोग अनुमान। सम थे तुमको राम रहमान॥67॥
The masjid being your dwelling,
And your ears not being pierced.
Nothing your offering the 'FATEHA'
To call you a Muslim is logical.26
….67
26. The above conclusion of Das Ganu is not based on
facts.
In the thirteenth verse of seventh Canto of Shri Sai -
Charitra,
Hemadpant says:- "His ears were pierced, so how
can be called a Yavana?
Circumcision he approved, so how can he be called a
Hindu?
"He is neither Hindu nor Muslim,
Sai is the holy incarnation.
Sai is the holy incarnation."
The late Swami Sai- Sharan - Anand has rendered this
work of Das Ganu into Gujrati In the foonote to his translation of the sixty -
seveth verse thereof , he observes,
"Das Ganu does not appear to have observed Baba's
ears carefully.
As per the translator's own knowledge and
observations.
धूनी तव अग्नि साधना। होती जिससे हिन्दू भावना।
"अल्ला मालिक" तुम थे जपते। शिवसम तुमको भक्त सुमरते॥68॥
Similarly , considering the worship of fire,
As done by you, Lord of mercy,
My own conclusion is
That you are a Hindu
!
….68
हिन्दू-मुस्लिम ऊपरी भेद। सुभक्त देखते पूर्ण अभेद।
नहीं जानते ज्ञानी विद्वेष। ईश्वर एक पर अनगिन वेष॥69॥
But these superficial differences
Would interest only pedagogues;
But for those devotees desirous of knowledge
They are of no
consequence.
….69
पारब्रम्ह आप स्वाधीन। वर्ण जाति से मुक्त आसीन।
हिन्दू-मुस्लिम सब को प्यारे। चिदानन्द गुरूजन रखवारे॥70॥
You are BRAHMA Itself !
Caste and greed have no relevance to you ;
You are the Guru Supreme !
You are the creator of this world
!
....70
If any prasad were brought at a time other the
afternoon Naivedya and if Bade Baba or other Muslims were present, Baba would
order the first "Sura" of Koran to be recited and would himself join
in. But in the absence of Muslims, this practice was never follow.
Baba's ears were pierced and had not undergone
circumcision.
करने हिन्दू-मुस्लिम एक। करने दूर सभी मतभेद।
मस्जिद अग्नि जोङ कर नाता। लीला करते जन-सुख-दाता॥71॥
There was Hindu - Muslim rivalry;
Therefore , to bring about unity and amity.
The masjid and the fire worship were embraced by you,
To show your "leela" to the
devotees.
….71
प्रभु धर्म-जाति-बन्ध से हीन। निर्मल तत्व सत्य स्वाधीन।
अनुभवगम्य तुम तर्कातीत। गूंजे अनहद आत्म संगीत॥72॥
You are beyond caste and greed,
You are Brahman, the essence to Truth;
You are That, verily,
You are beyond human conception
!
….72
समक्ष आपके वाणी हारे। तर्क वितर्क व्यर्थ बेचारे।
परिमति शबद् है भावाभास। हूं मैं अकिंचन प्रभु का दास॥73॥
Giving free rein to surmises and conjectures,
Arguments have flourished about you.
There, my insignificant
Words, how will they
prevail?
….73
यदयपि आप हैं शबदाधार। शब्द बिना न प्रगटें गीत।
स्तुति करूं ले शबदाधार। स्वीकारों हें दिव्य अवतार॥74॥
But when I behold you,
I cannot remain silent;
Because for encomium, words
Are normally the only
means.
….74
कृपा आपकी पाकर स्वामी। गाता गुण-गण यह अनुगामी।
शबदों का ही माध्यम मेरा। भक्ति प्रेम से है उर प्रेरा॥75॥
Therefore, by means of words,
Whatever description is possible,
That I will always proffer,
With your
grace.
….75
सन्तों की महिमा है न्यारी। ईशर की विभूति अनियारी।
सन्त सरसते साम्य सभी से। नहीं रखते बैर किसी से॥76॥
Saints, I reckon
Higher than gods;
For distinctions such as mine and thine
find not a place in their
proximity.
….76
हिरण्यकशिपु रावंअ बलवान। विनाश हुआ इनका जग जान।
देव-द्वेष था इसका कारण। सन्त द्वेष का करें निवारण॥77॥
HIRANYAKASHAPU and RAVANA27
Were killed because of their hatred of god;
Such a deed has never been done by
saints.
….77
27.The two demons killed by Lord Vishnu and Shri Rama
respectively.
गोपीचन्द अन्याय कराये। जालन्धर मन में नहीं लाये।
महासन्त के किया क्षमा था। परम शान्ति का वरण किया था॥78॥
GOPICHAND, In the heap of garbage,
Buried JALANDARA ;
But that sage
Had no rancor for that
act.
….78
बङकर नृप-उद्धार किया था। दीर्घ आयु वरदान दिया था।
सन्तों की महिमा जग-पावन। कौन कर सके गुण गणगायन॥79॥
On the contrary, the king was delivered
from the material world
And was immortalized ;
Such is the prowess of the saints,
It is indescribable
!
….79
सन्त भूमि के ज्ञान दिवाकर। कृपा ज्योति देते करुणाकर।
शीतल शशि सम सन्त सुखद हैं। कृपा कौमुदी प्रखर अवनि है॥80॥
Saints are the Sun,
Their grace is illuminating ;
Saints are as pleasing as the moon,
Their beginning is as gentle as
moonlight.
….80
ईखरसवत होते हैं
संत। मधुर सुरूचि
ज्यों सुखद बसंत॥81॥
Saints, are the soothing musk,
Saints, are the soothing musk,
Their blessing are like it's fragrance,
Saints are the juicy sugarcane,
Their blessings are like its
sweetness.
….81
साधु-असाधु सभी पा करूणा। दृष्टि समान सभी पर रखना।
पापी से कम प्यार न करते। पाप-ताप-हर-करूणा करते॥82॥
Saints, towards the good and the bad,
Are the same, definitely.
On the contrary, their love for the sinners
Is
immeasurable.
….82
जो मल-युत है बहकर आता। सुरसरि जल में आन समाता।
निर्मल मंजूषा में रहता। सुरसरि जल नहीं वह गहता॥83॥
In the waters of the Godavari,
Only the soiled clothes come to be cleansed ;
The clean ones, in a trunk,
Remain far from the Godavari
banks.
….83
वही वसन इक बार था आया। मंजूषा में रहा समाया।
अवगाहन सुरसरि में करता। धूल कर निर्मल खुद को करता॥84॥
Even that which remained in the trunk,
came once,
To be cleansed thoroughly
On the Godavari
banks.
….84
सुद्रढ़ मंजूषा है बैकुण्ठ। अलौकिक निष्ठा गंग तरंग।
जीवात्मा ही वसन समझिये। षड् विकार ही मैल समझिये॥85॥
The trunk is the eternal abode ;
You are the Godavari, unshakable faith is the ghat;
All beings are the garments
Full of the impurities comprising six
vices.
….85
जग में तव पद-दर्शन पाना। यही गंगा में डूब नहाना।
पावन इससे होते तन-मन। मल-विमुक्त होता वह तत्क्षण॥86॥
The "DARSHAN " of your feet
Is like a bath in the Godavari ;
Wash away my sins.
Oh, Samarth, and purify me
!
….86
दुखद विवश हैं हम संसारी। दोष-कालिमा हम में भारी।
सन्त दरश के हम अधिकारी। मुक्ति हेतु निज बाट निहारी॥87॥
We worldly people
Gather layers of impurities again and again ;
Therefore, we are the right people
for the "DARSHAN " of
saints.
….87
गोदावरी पूरित निर्मल जल। मैली गठरी भीगी तत्जल।
बन न सकी यदि फिर भी निर्मल। क्या न दोषयुत गोदावरि जल॥88॥
In the abundant waters of the Godavari
Comes the wash 28, to be cleansed at the
GHATS :
If it is really left unattended,
Then, it is a discredit to the Godavari
!
….88
आप सघन हैं शीतल तरूवर।श्रान्त पथिक हम डगमग पथ हम।
तपे ताप त्रय महाप्रखर तम। जेठ दुपहरी जलते भूकण॥89॥
You are the cool, shady tree, with abundant foliage ;
We are the travellers, really,
Suffering from the scorching sun - rays
Of the three - fold 29 calamities of
Life.
….89
ताप हमारे दूर निवारों। महा विपद से आप उबारों।
करों नाथ तुम करूणा छाया। सर्वज्ञात तेरी प्रभु दया॥90॥
From that blazing heat, oh compassionate one,
Protect us, Oh GURURAYA.
The benign grace of your cool shade
Is extraordinary
!
….90
28. The dirty clothes. 29. These arise out of
spiritual conditions, physical conditions or due to fate.
परम व्यर्थ वह छायातरू है। दूर करे न ताप प्रखर हैं।
जो शरणागत को न बचाये। शीतल तरू कैसे कहलाये॥91॥
Sitting under a tree
If one feels the heat of the sun,
Then, who will call that tree
The shade-giving tree
?
….91
कृपा आपकी यदि नहीं पाये। कैसे निर्मल हम रह जावें।
पारथ-साथ रहे थे गिरधर। धर्म हेतु प्रभु पाँचजन्य-धर॥92॥
Lock, without your grace
Nothing can be right in the world ;
SHESHAYEE 30 befrieneded ARJUNA,
To uphold the
right.
….92
सुग्रीव कृपा से दनुज बिभीषण। पाया प्राणतपाल रघुपति पद।
भगवत पाते अमित बङाई। सन्त मात्र के कारण भाई॥93॥
Due to the kindness of SUGRIV, BIBHISHANA
Came in contact with King RAM,
It is due to the saints,
That Shri Hari is thus
glorified.
….93
नेति-नेति हैं वेद उचरते। रूपरहित हैं ब्रह्म विचरते।
महामंत्र सन्तों ने पाये। सगुण बनाकर भू पर लायें॥94॥
BRAHMAN, being formless,
VEDAS cannot describe it.
Be endowing it with forms,
The saints have reduced the importance of the formless
! ….94
30. Vishnu
दामा ए दिया रूप महार। रुकमणि-वर त्रैलोक्य आधार।
चोखी जी ने किया कमाल। विष्णु को दिया कर्म पशुपाल॥95॥
VAIKUNTHAPATI, husband of RUKMINI,
was made a "Mahra " by DAMAJI ;
TO PICK UP CORPSES OF BUFFALOES
CHOKHAMELA made JAGAD - ATMA (God)
slog.
….95
महिमा सन्त ईश ही जानें। दासनुदास स्वयं बन जावें।
सच्चा सन्त बङप्पन पाता। प्रभु का सुजन अतिथि हो जाता॥96॥
Knowing the prowess of saints,
Jagjivan labored by carrying water.
Saints have truly lorded
Over God Himself, who is Eternal Truth
- Knowledge -
Bliss.
….96
ऐसे सन्त तुम्हीं सुखदाता। तुम्हीं पिता हो तुम ही माता।
सदगुरु सांईनाथ हमारे। कलियुग में शिरडी अवतारें॥97॥
There is no need to speak more.
You are our mother and our father,
Oh, Sadguru Sainath,
Dweller of Shirdi village.
….97
लीला तिहारी नाथ महान। जन-जन नहीं पायें पहचान।
जिव्हा कर ना सके गुणगान। तना हुआ है रहस्य वितान॥98॥
तुमने जल के दीप जलायें। चमत्कार जग में थे पायें।
भक्त उद्धार हित जग में आयें। तीरथ शिरडी धाम बनाए॥99॥
Baba, your "LEELAS"
No one can truly comprehend ;
Then, my plain speech
How can it do justice, tell me ?
To save the sinners,
You came to Shirdi;
Pouring water into earthen lamps,
You made them
burn,
….99
जो जिस रूप आपको ध्यायें। देव सरूप वही तव पायें।
सूक्षम तक्त निज सेज बनायें। विचित्र योग सामर्थ दिखायें॥100॥
The wooden plank of absurdly small measures
You turned into your bed, truly;
Thereby displaying to the devotees
Your amazing yogic powers
!
…100
पुत्र हीन सन्तति पा जावें। रोग असाध्य नहीं रह जावें।
रक्षा वह विभूति से पाता। शरण तिहारी जो भी आता॥101॥
The barrenness of many women
You have completely dispelled ;
The diseases of many
You have cured with the " Udi "
!
…101
भक्त जनों के संकट हरते। कार्य असम्भव सम्भव करतें।
जग की चींटी भार शून्य ज्यों। समक्ष तिहारे कठिन कार्य त्यों॥102॥
To ward off worldly difficulties
Is not impossible for you.
The weight of an ant,
Does the elephant consider as a
burden?
…102
सांई सदगुरू नाथ हमारें। रहम करो मुझ पर हे प्यारे।
शरणागत हूँ प्रभु अपनायें। इस अनाथ को नहीं ठुकरायें॥103॥
So be it, GURURAYA,
Have mercy on the humble one.
I surrender at your feet,
Do not turn me
away.
…103
प्रभु तुम हो राज्य राजेश्वर। कुबेर के भी परम अधीश्वर।
देव धन्वन्तरी तव अवतार। प्राणदायक है सर्वाधार॥104॥
You are the king of kings,
You are richer than KUBER himself,
You are the Heater par excellence.
No one is superior to you
!
…104
बहु देवों की पूजन करतें। बाह्य वस्तु हम संग्रह करते।
पूजन प्रभु की शीधी-साधा। बाह्य वस्तु की नहीं उपाधी॥105॥
for the worship of other deities.
The ritual is as prescribed.
But, for your worship,
There is nothing worthy of you
!
…105
जैसे दीपावली त्यौहार। आये प्रखर सूरज के द्वार।
दीपक ज्योतिं कहां वह लाये। सूर्य समक्ष जो जगमग होवें॥106॥
Look, in the realm of the sun,
The festival of DEEPAVALI has come ;
But to celebrate it ,
What shall be the means
?
…106
जल क्या ऐसा भू के पास। बुझा सके जो सागर प्यास।
अग्नि जिससे उष्मा पायें। ऐसा वस्तु कहां हम पावें॥107॥
To quench the ocean's
Thirst, adequate water cannot be found on earth;
To warm the fire
From where will the heat be found
? …107
जो पदार्थ हैं प्रभु पूजन के। आत्म-वश वे सभी आपके।
हे समर्थ गुरू देव हमारे। निर्गुण अलख निरंजन प्यारे॥108॥
All articles needed for the worship
Are filled with your essence;
from the beginning, they are part of you,
Oh, SHRI SAMARTHA GURURAYA
!
…108
तत्वद्रष्टि का दर्शन कुछ है। भक्ति भावना-ह्रदय सत्य हैं।
केवल वाणी परम निरर्थक। अनुभव करना निज में सार्थक॥109॥
All my talk is a philosophical statement,
for I have not experienced its truth.
I have spoken with out experience,
A meaningless maze of
words.
…109
अर्पित कंरू तुम्हें क्या सांई। वह सम्पत्ति जग में नहीं पाई।
जग वैभव तुमने उपजाया। कैसे कहूं कमी कुछ दाता॥110॥
If ritualistic worship
Of you, is to be performed by me,
To do that I have no wherewithal’s,
My SAMARTHA GURURAYA
!
…110
"पत्रं-पुष्पं" विनत चढ़ाऊं। प्रभु चरणों में चित्त लगाऊं।
जो कुछ मिला मुझे हें स्वामी। करूं समर्पित तन-मन वाणी॥111॥
Mostly, with the help of my imagination only
Will I worship you.
That worship itself, oh compassionate one,
Do accept from this
slave.
…111
प्रेम-अश्रु जलधार बहाऊं। प्रभु चरणों को मैं नहलाऊं।
चन्दन बना ह्रदय निज गारूं। भक्ति भाव का तिलक लगाऊं॥112॥
Now with my tears
I bathe your feet;
The sandalwood of true devotion
I make into paste and
apply.
…112
शब्दाभूष्ण-कफनी लाऊं। प्रेम निशानी वह पहनाऊं।
प्रणय-सुमन उपहार बनाऊं। नाथ-कंठ में पुलक चढ़ाऊं॥113॥
The long tunic ("KAFNI") of these ornamental words
I place on you, sincerely ;
This garland of adoration,
I place round your
neck.
…113
आहुति दोषों की कर डालूं। वेदी में वह होम उछालूं।
दुर्विचार धूम्र यों भागे। वह दुर्गंध नहीं फिर लागे॥114॥
The incense of vileness
I burn before you, truly ;
Through it is of impure composition
Even then, there will be no foul-odor from
it.
…114
अग्नि सरिस हैं सदगुरू समर्थ। दुर्गुण-धूप करें हम अर्पित।
स्वाहा जलकर जब होता है। तदरूप तत्क्षण बन जाता है॥115॥
Elsewhere than before the Sadguru,
अग्नि सरिस हैं सदगुरू समर्थ। दुर्गुण-धूप करें हम अर्पित।
स्वाहा जलकर जब होता है। तदरूप तत्क्षण बन जाता है॥115॥
Elsewhere than before the Sadguru,
If incense is burnt
What happens to that incense
Is like
this
…115
धूप-द्रव्य जब उस पर चढ़ता। अग्नि ज्वाला में है जलता।
सुरभि-अस्तित्व कहां रहेगा। दूर गगन में शून्य बनेगा॥116॥
When the incense is put on the fire,
The moment it actually touches it
The fragrance from the incense
Leaves it
instantly.
…116
प्रभु की होती अन्यथा रीति। बनती कुवस्तु जल कर विभुति।
सदगुण कुन्दन सा बन दमके। शाशवत जग बढ़ निरखे परखे॥117॥
Before you, it's the contrary
the impurities burn away in the fire,
The good remains for ever
For the world to
see.
…117
निर्मल मन जब हो जाता है। दुर्विकार तब जल जाता है।
गंगा ज्यों पावन है होती। अविकल दूषण मल वह धोती॥118॥
Once the vileness of the mind is burnt away,
The mind will become purer ;
Once the Ganga's impurity is gone,
Then it is holy,
naturnally.
…118
सांई के हित दीप बनाऊं। सत्वर माया मोह जलाऊं।
विराग प्रकाश जगमग होवें। राग अन्ध वह उर का खावें॥119॥
The light of temptations
I kindle most truly,
From which, may the luster of asceticism
Be granted to me, oh GURUVARA
!
…119
पावन निष्ठा का सिंहासन। निर्मित करता प्रभु के कारण।
कृपा करें प्रभु आप पधारें। अब नैवेद्य-भक्ति स्वीकारें॥120॥
The throne of pure faith
I offer you as a seat ;
On receiving it
Accept the offering ("naivedya") of
devotion.
…120
भक्ति-नैवेद्य प्रभु तुम पाओं। सरस-रास-रस हमें पिलाओं।
माता, मैं हूँ वत्स तिहारा। पाऊं तव दुग्धामृत धारा॥121॥
You partake the offerings of devotion,
Give me the essence ;
Because I am your child
I have a claim on your
milk.
…121
मन-रूपी दक्षिणा चुकाऊं। मन में नहीं कुछ और बसाऊं।
अहम् भाव सब करूं सम्पर्ण। अन्तः रहे नाथ का दर्पण॥122॥
My mind is my monetary offering ("DAKSHINA")
That I offer to you ;
Therefore, the credit or discredit of any action
will no longer be
mine.
…122
बिनती नाथ पुनः दुहराऊं। श्री चरणों में शीश नमाऊं।
सांई कलियुग ब्रह्म अवतार। करों प्रणाम मेरे स्वीकार॥123॥
Now, most humbly and devotedly
I do obeisance to you ;
Please accept it,
Oh divine Sainath
!
…123
ॐ सांई राम!!!
~~~प्रार्थनाष्टक~~~
शान्त चित्त प्रज्ञावतार जय। दया-निधान सांईनाथ जय।
करुणा सागर सत्यरूप जय। मयातम संहारक प्रभु जय॥124॥
EIGHTFOLD PRAYER
Possessing peaceful mind, and wisdom supreme,
Sainath, the compassionate,
You are ocean of kindness, truth incarnate ,
And destroyer of the darkness of ignorance
!
...1-124
जाति-गोत्र-अतीत सिद्धेश्वर। अचिन्तनीयं पाप-ताप-हर।
पाहिमाम् शिव पाहिमाम् शिव। शिरडी ग्राम-निवासिय केशव॥125॥
The sage, beyond caste and greed you are.
Beyond comprehension compassion incarnate;
Protect me, protect me,
Oh, Sainath of Shirdi
!
...2-125
ज्ञान-विधाता ज्ञानेश्वर जय। मंगल मूरत मंगलमय जय।
भक्त-वर्गमानस-मराल जय। सेवक-रक्षक प्रणतापाल जय॥126॥
You are the sun of Divine Knowledge
the bestow er of choicest blessings ;
Oh, fabled HAMSA of the minds of the devotees,
Protector you are of those who surrender to
you.
.3-126
स्रष्टि रचयिता ब्रह्मा जय-जय। रमापते हे विष्णु रूप जय।
जगत प्रलयकर्ता शिव जय-जय। महारुद्र हें अभ्यंकर जय॥127॥
You are BRAHMADEV, creator of the world;
You the sustainer of the world VISHNU ;
The destroyer of the three worlds,
You are that very RUDRA
!
.4-127
व्यापक ईश समाया जग तूं। सर्वलोक में छाया प्रभु तूं।
तेरे आलय सर्वह्रदय हैं। कण-कण जग सब सांई ईश्वर है॥128॥
There is no place on this earth,
Where you are not
Omniscient, oh you Sainath,
You dwell in all our
hearts.
.5-128
क्षमा करे अपराध हमारें। रहे याचना सदा मुरारे।
भ्रम-संशय सब नाथ निवारें। राग-रंग-रति से उद्धारे॥129॥
Forgive us all our sins
I implore you !
And those weaves of doubts and delusions,
Repel
instantly.
...6-129
मैं हूँ बछङा कामधेनु तूं। चन्द्रकान्ता मैं पूर्ण इन्दु तूं।
नमामि वत्सल प्रणम्य जय। नाना स्वर बहु रूप धाम जय॥130॥
You are cow, I the calf,
You are moon, I the stone melted by It's light;
At your feet, which are like the Ganges,
Respectfully the slave (DAS) bows down
! ...7-130
मेरे सिर पर अभय हस्त दों। चिन्त रोग शोक तुम हर लो।
दासगणू को प्रभु अपनाओं। 'भूपति' के उर में बस जओं॥131॥
Place on my head
Your hand and bless me, oh Lord!
Wars off my sorrow and worry
For this GANU is your
servant.
.8-131
कवि स्तुति कर जोरे गाता। हों अनुकम्पा सदा विधाता।
पाप-ताप दुःख दैन्य दूर हो। नयन बसा नित तव सरूप हों॥132॥
With this eight-fold prayer
I prostrate myself before ;
My sins (demerits) suffering and poverty
Ward off
immediately.
…132
ज्यौ गौ अपना वत्स दुलारे। त्यौ साईं माँ दास दुलारे।
निर्दय नहीं बनो जगदम्बे। इस शिशु को दुलारो अंबे ॥133॥
You are the cow and I the calf ;
You are the mother and I the child ;
Do not harbour
Any harsh feelings towards
me.
…133
चन्दन तरुवर तुम हो स्वामी। हीन-पौध हूं मैं अनुगामी।
सुरसरि समां तू है अतिपावन। दुराचार रत मैं कर्दमवत ॥134॥
You are the sandalwood from Malaygiri31
I'm a thorny shrub.
You are the life-giving waters of Godawari,
I, the greatest of
sinners.
…134
31. Mountain in mysore famous fot its Sandalwood
forests.
तुझसे लिपट रहू यदि मलयुत। कौन कहे तुझको चन्दन तरु।
सदगुरु तेरी तभी बड़ाई। त्यागो मन जब सतत बुराई ॥135॥
If after having your "DARSHAN"
The impurities of my wicked mind remain
Unchanged GURURAYA,
Who will then call you sandalwood
?
…135
कस्तुरी का जब साथ मिले। अति माटी का तब मोल बड़े।
सुरभित सुमनों का साथ मिले। धागे को भी सम सुरभि मिले ॥136॥
The proximity of musk ("KAASTURI")
makes even the dust more valuable;
The fragrance of flowers is transmitted
To the thread which ties the
garlands.
…136
महान जनों की होती रीति। जीना पर हुई हैं उनकी प्रीति।
वही पदार्थ होता अनमोल। नहीं जग में उसका फिर तौला ॥137॥
This is the way of the great.
Whosoever they come in touch with,
To him they impart
A part of their
greatness.
…137
रहा नंदी का भस्म कोपीना। संचय शिव ने किया आधीन।
गौरव उसने जन से पाया। शिव संगत ने यश फैलाया॥138॥
Sacred ashes, join cloth and the bull,
SHIVA made symbolic parts of himself;
Therefore, these objects
Are praised in all quarters.
…138
यमुना तट पर रचायें। वृन्दावन में धूम मचायें।
गोपीरंजन करें मुरारी। भक्त-वृनद मोहें गिरधारी॥139॥
For the amusement of the cowherds,
At Vrindavan, on the banks of the Yamuna,
The lord of the World played
"DAHI-KALA"
That too has earned recognition from wise
men,
…139
होंवें द्रवित प्रभों करूणाघन।
मेरे प्रियतम नाथ
ह्रदयघन।
अधमाधम को आन तारियें। क्षमा सिन्धु अब क्षमा धारियें॥140॥
Similarly , I am a sinner,
अधमाधम को आन तारियें। क्षमा सिन्धु अब क्षमा धारियें॥140॥
Similarly , I am a sinner,
But, I am under your protection;
Will you not redeem me, Oh, GURURAYA
From my sinful
state? …140
अभ्युदय निःश्रेयस पाऊ। अंतरयामी से यह चाहूं।
जिसमें हित हो मेरे दाता। वही दीजियें मुझे विधाता॥141॥
Worldly or spiritual,
In whatever objects I seek satisfaction,
I have no doubt, O GURURAYA,
That you will grant me
these.
…141
मैं तो कटु जलहूं प्रभु खारा। तुम में मधु सागर लहराता।
कृपा-बिंदु इक पाऊ तेरा। मधुरिम मधु बन जायें मेरा॥142॥
With your grace,
Control my mind ;
If the oceans are sweetened
There is no fear of their being
salty.
…142
हे प्रभु आपकी शक्ति अपार। तिहारे सेवक हम सरकार।
खारा जलधि करें प्रभु मीठा। दासगणु पावे मन-चीता॥143॥
To make the oceans sweet
Truly you have the powers.
Therefore, this supplication of Dasganu,
Please
concede.
…143
सिद्धवृन्द का तुं सम्राट। वैभव व्यापक ब्रह्म विराट।
मुझमें अनेक प्रकार अभाव। अकिंचन नाथ करें निर्वाह॥144॥
Whatever be my shortcomings,
They are all yours !
You are the foremost among the spiritual masters,
So do not stint while
giving.
…144
कथन अत्यधिक निरा व्यर्थ हैं। आधार एक गुरु समर्थ हैं ।
माँ की गोदी में जब सुत हो। भयभीत कहो कैसे तब हो॥145॥
Now, why should I speak more ?
You are my only refuge.
The child held in the mother's arms,
Is naturally with out
fear.
…145
जो यह स्तोत्र पड़े प्रति वासर। प्रेमार्पित हो गाये सादर ।
मन-वाँछित फल नाथ अवश दें। शाशवत शान्ति सत्य गुरुवर दें॥146॥
So be it. This hymn of praise,
Whosoever read with love,
Their desires
Fulfil , O
Lord.
…146
सिद्ध वरदान स्तोत्र दिलावे। दिव्य कवच सम सतत बचावें।
सुफल वर्ष में पाठक पावें। जग त्रयताप नहीं रह जावें॥147॥
Your blessing for this hymn
I entreat.
May the difficulties of he who receites this
sincerely.
Be warded off within a
Year.
…147
निज शुभकर में स्तोत्र सम्भालो। शुचिपवित्र हो स्वर को ढालो।
प्रभु प्रति पावन मानस कर लो। स्तोत्र पठन श्रद्धा से कर लो॥148॥
After performing all ablutions,
Should this hymn, be recited regularly,
With a pure and sincere feeling
In your
heart.
…148
गुरूवार दिवस गुरु का मानों। सतगुरु ध्यान चित्त में ठानों।
स्थोथरा पठन हो अति फलदाई। महाप्रभावी सदा-सहाई॥149॥
If this be not possible,
Then, every Thursday.
Meditating on the Sadguru in your mind.
This hymn should be
recited.
…149
व्रत एकादशी पुण्य सुहाई। पठन सुदिन इसका कर भाई।
निश्चय चमत्कार थम पाओ। शुभ कल्याण कल्पतरु पाओ॥150॥
If even this be not possible
Then on every "ekadasi"32
This hymn should be read
To realize the beneficial
effect.
…150
32. The eleventh day of the month according to Marathi
calendar.
उत्तम गति स्तोत्र प्रदाता। सदगुरू दर्शन पाठक पाता।
इह परलोक सभी हो शुभकर। सुख संतोष प्राप्त हो सत्वर॥151॥
One who recites this with faith
Will ultimately progress spiritually by the Grace of
GURU.
Who will satiate the material desires readily.
And thereby deliver him from their
bondage.
…151
स्तोत्र पारायण सद्य: फल दे। मन्द-बुद्धि को बुद्धि प्रबल दे।
हो संरक्षक अकाल मरण से। हों शतायु जा स्तोत्र पठन से॥152॥
With repeated recitations of this hymn.
Dull wits will be sharpened.
And, If perchance, someone's life is short,
Then, by recitation, he will live up to a hundred
years! …152
निर्धन धन पायेगा भाई। महा कुबेर सत्य शिव साईं।
प्रभु अनुकम्पा स्तोत्र समाई। कवि-वाणी शुभ-सुगम सहाई॥153॥
Where wealth is wanting.
KUBER, the Lord of wealth himself will come to
stay.
Oh reading this hymn.
This is the Truth and so it shall
be.
…153
संततिहीन पायें सन्तान। दायक स्तोत्र पठन कल्याण।
मुक्त रोग से होगी काया। सुखकर हो साईं की छाया॥154॥
To the childless children will be born
On reciting this hymn.
And the ailments of one who recites this hymn
Will be dispelled in all
directions.
…154
स्तोत्र-पाठ नित मंगलमय है। जीवन बनता सुखद प्रखर है।
ब्रह्मविचार गहनतर पाओ। चिंतामुक्त जियो हर्षाओ॥155॥
Fear and worry will disappear,
Prestige will increase.
He will realise the imperishable BRAHMAN
With the regular recitation of this
hymn.
…155
आदर उर का इसे चढ़ाओ। अंत द्रढ़ विश्वास बासाओ।
तर्क वितर्क विलग कर साधो। शुद्ध विवेक बुद्धि अवराधो॥156॥
Regarding this hymn, oh wise ones,
Have faith in your hearts
About the efficacy of this hymn;
And give no place
To doubts and
misconceptions.
…156
यात्रा करो शिरडी तीर्थ की। लगन लगी को नाथ चरण की।
दीन दुखी का आश्रय जो हैं। भक्त-काम-कल्प-द्रुम सोहें॥157॥
Go on pilgrimage to Shirdi,
Concentrate on the lotus feet of Baba,
Who is the succor of the poor and the meek,
The wish- fulfilling tree for the devotees
!
…157
सुप्रेरणा बाबा की पाऊं। प्रभु आज्ञा पा स्तोत्र रचाऊं।
बाबा का आशीष न होता। क्यों यह गान पतित से होता॥158॥
It was because of the inspiration received from Him
That this hymn has been composed.
How else could an insignificant ignorant one, like me,
Have written it
?
…158
शक शंवत अठरह चालीसा। भादों मास शुक्ल गौरीशा।
शाशिवार गणेश चौथ शुभ तिथि। पूर्ण हुई साईं की स्तुति॥159॥
In Shake 331840
In the bright half of the BHADRAPAD month,
On GANESH-CHATURTHI day,
Monday, in the second 'PARHAR' 34
…159
पुण्य धार रेवा शुभ तट पर। माहेश्वर अति पुण्य सुथल पर।
साईंनाथ स्तवन मंजरी। राज्य-अहिल्या भू में उतारी॥160॥
This humble tribute of praise to Shri Sainath,
Was completed at Maheshwara35
By the sacred bank of the Narmada
Near Shri Ahilya Devi's
SAMADHI.
…160
मान्धाता का क्षेत्र पुरातन। प्रगटा स्तोत्र जहां पर पावन।
हुआ मन पर साईं अधिकार। समझो मंत्र साईं उदगार॥161॥
At Maheshwara , the famous TIRTHA,
The hymn was completed.
Shri Sai Nath made me utter every word
By becoming part of my
mind.
…161
दासगणु किंकर साईं का। रज-कण संत साधु चरणों का।
लेख-बद्ध दामोदर करते। भाषा गायन ' भूपति' करते॥162॥
The disciple Damodar
Became the scribe truly,
I Das, Ganu, am only an obedient servant.
Of all the saints and
sages.
…162
33. i.e. A.D. 1918 34. i.e. three houres after
sunrise.35. Near Indore.
साईंनाथ स्तवन मंजरी। तारक भव-सागर-ह्रद-तन्त्री।
सारे जग में साईं छाये। पाण्डुरंग गुण किकंर गाये॥163॥
Peace be with you ! May this humble tribute
of praise to Shri Sainath
Help you cross the worldly ocean.
This is the prayer, with faith and respect
Of Das Ganu, to Shri
Panduranga.
…163
श्रीहरिहरापर्णमस्तु | शुभं भवतु | पुण्डलिक वरदा विठ्ठल |
सीताकांत स्मरण | जय जय राम | पार्वतीपते हर हर महादेव |
Let this be offered to Shri hari-Hara!
Bless us, O Lord !
PUNDALIK VARDA (fulfiller of wishes) HARI-VITHAL !
I recall Sitakanta ! Hail Hail Rama
Parvati-pate Har-Har Mahadev !
श्री सदगुरु साईंनाथ महाराज की जय ||
श्री सदगुरु साईंनाथपर्णमस्तु ||
Hail to Shri Sadguru Sainath Maharaj !
Shri Sadguru Sainath, I offer this to you
Bless us, O Lord!.
॥ॐ राजाधिराज योगिराज परब्रह्य सांईनाथ महाराज॥
॥श्री सच्चिदानन्द सदगुरु साईनाथ महाराज की जय ॥
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